DOI: https://doi.org/10.18524/2312-6809.2017.24.127978

МОТИВ КРОС-ҐЕНДЕРНОЇ ТРАВЕСТІЇ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ І ПОЛОВИНИ ХІХ СТ. НА ТЛІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТРАДИЦІЇ

Олександра Ніколова

Анотація


Стаття присвячена розгляду специфіки творчого використання мотиву крос-ґендерної травестії українськими письменниками І половини ХІХ ст. (Г. Квіткою-Основ'яненком, Є. Гребінкою, Т. Шевченком). Акцентується типовість відповідного феномену (поширення у міфах, фольклорі, певних жанрах художньої словесності), виділяються основні тенденції його наукового осмислення дослідниками.

Ключові слова


крос-ґендерна травестія; традиція; мотив; наратив; художня трансформація

Повний текст:

PDF

Посилання


Antonovich, V. B. (1874), Istoricheskіya pеsni malorusskago naroda s obyasnenіyami Vl. Antonovicha i M. Dragomanova [Historical songs of the Ukrainian people with explanations by Vl. Antonovich and M. Dragomanov], (Vol. 1), Tipografіya M. P. Frica, Kyiv [in Russian].

Haidai, M. M. (1971), Chekhoslovatsko-ukrainski folklorystychni vzaiemyny (kinets ХІХ – pochatok ХХ st.) [Czechoslovak-Ukrainian folk relationship (the end of ХІХ – the beginning of ХХ century)], Respublikanskyi mizhvidomchyi zbirnyk «Slovianske literaturoznavstvo i folklorystyka» [The Republican interdepartmental collection «Slavic literature and folklore»], no. 7, pp. 74–90 [in Ukrainіan]

Hrebinka, Е. Р. (1981), Maskaradnyj sluchaj [During a masquerade party], Tvory u trokh tomakh [Collected Works in three volumes], (Vol. 2), Naukova dumka, Kyiv [in Russian].

Hrebinka, Е. Р. (1981), Chajkovskij : [roman] [Tchaikovsky : the novel], Tvory u trokh tomakh [Collected Works in three volumes], (Vol. 2), Naukova dumka, Kyiv [in Russian].

Istoriya zapadnoevropejskogo teatra : v 8 tomah] (1955), [History of Western theater : in 8 volumes], edition by Boyadzhiev, G. N., (Vol. 1.), Nauka, Moscow [in Russian].

Kvitka-Osnovianenko, H. F. (1981), Osnovanie Har'kova. Starinnoe predanie [The Foundation of Kharkiv. The ancient legend], Zibrannia tvoriv v semy tomakh [Collected Works in seven volumes], (Vol. 6), Naukova dumka, Kyiv [in Russian].

Kvitka-Osnovianenko, H. F. (1979), Boj-zhіnka. Malorossijskaya opera v trekh dejstviyah [Вrave woman. The Ukrainian opera in three acts], Zibrannia tvoriv v semy tomakh [Collected Works in seven volumes], (Vol. 2), Naukova dumka, Kyiv [in Ukrainіan].

Krzhizhanovskij, Y. (1963), Devushka-yunosha (k istorii motiva «peremena pola») [The boy-girl (to the history of the motif of «sex change»)], Russkij folklor [Russian folklore], no. 8, pp. 56-66 [in Russian].

Kuzelia, Z. (1906), Slavianski baliady na temu: khlopets perebyraietsia v zhinochu odizh abo kazhe sebe zanesty v mishku do kimnaty divchyny, shchob yii zvesty [Slavic ballads on the subject: a man wears a woman's dress or says that someone broughts his in the bag into the room to the girl, to seduce a girl] // Naukovyi zbirnyk prysviachenyi profesorovy Mykhailovy Hrushevskomu uchenykamy i prykhylnykamy z nahody Yoho desiatylitnoi naukovoi pratsi v Halychyni (1894-1904) [A collection of papers dedicated to Hrushevsky, Mykola, by students and fans to its tenth anniversary of work in Galicia], Vyd. Komitetu; Z dpuk. Hauk. T-va im. Shevchenka, Lviv, рр. 538-575 [in Ukrainіan].

Landfester, U. (1997), «Sie und kein anderer war Romeo», Codierungen von Liebe in der Kunstperiode [hrsg. von Walter Hinderer unter Mitwirkung von Alexander von Bormann], Konigshausen und Neumann, Wurzburg, S. 85-113 [in German].

Miller, O. F. (1869), Ilya Muromec i bogatyrstvo Kievskoe [Ilya of Murom and Bogatyrs of Kiev],Tipografiya N. N. Mihajlova, Sankt-Petepburg [in Russian].

Nemirovskaya, I. D. (2008), Poehtika russkoj komicheskoj opery ХVІІІ veka [The poetics of the Russian comic Opera in the 18th century], Uchenye zapiski Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye nauki [Scientific records of the Kazan state University. Humanitarian science], Vol. 150 (6), рр. 38-47 [in Russian].

Osinovskaya, O. S. (2010), Semiolingvisticheskie aspekty karnavalizacii v p'esah U. Shekspira i vodevile A. K. Gladkova [Semiolinguistic aspect of carnival in the plays of U. Shakespeare and vaudeville A. K. Gladkov], Thesis abstract for cand. sc. (Philology), 10.02.20, Tyumen state University, Tyumen' , Russia [in Russian].

Prutova, N. V. (2002), Travestiya v russkoj zhitijnoj literature i ehpose [Travesty in the Russian hagiography literature and the epic], Thesis abstract for cand. sc. (Philology), 10.01.01, Ural state University, Ekaterinburg, Russia [in Russian].

Ryumina, M. (2003), Estetika smekha. Smekh kak virtual'naya real'nost' [The aesthetics of laughter. Laughter as virtual reality], Editorial URSS, Moscow [in Russian].

Sazonovich, I. P. (2011), Pesni o devushke-voine i byliny o Stavre Godinoviche [Songs about a girl-soldier and the epic about Stavr Godinovich], Kniga po Trebovaniyu, Moscow [in Russian].

Stasov, V. (1894), Proiskhozhdenie ruskih bylin [The Genesis of Russian epics], Iskusstvo, Sankt-Petepburg [in Russian].

Ulyura, G. (2204), Genderno markirovannoe pereodevanie kak komicheskoe (na materiale russkoj klassicheskoj literatury) [Gender dressing up as a comic (in the works of Russian classical literature)], «Δόξα / DOKSA». Zbirnik naukovih prac' z filosofiі ta filologiі [«Δόξα / DOKSA». Collection of philosophy and рhilology scientific works], no. 5, pp. 335-342 [in Russian].

Ulyura, G. (2003), Maskulinnyj maskarad v russkoj kul'ture XVIII veka [Masculine masquerade in Russian culture of the 18th century], Muzhskoe v tradicionnom i sovremennom obshchestve. Materialy nauchnoj konferencii (16–18 aprelya 2003 goda) [Men in traditional and modern society. Proceedings of scientific conference (16-18 April 2003], Moscow, Institut ehtnologii i antropologii RAN, April 16-18, 2003, рр. 74-75 [in Russian].

Florya, A. V. (2001), O nekotoryh gendernyh aspektah hudozhestvennogo proizvedeniya [About some gender aspects of the artwork], Doklady pervoj mezhdunarodnoj konferencii «Gender: yazyk, kul'tura, kommunikaciya» (25-26 noyabrya 1999 g.) [Reports of the first international conference «Gender: language, culture, communication» 25-26 November, 1999], Moscow, Moskovskij gosudarstvennyj lingvisticheskij universitet, Iz-vo MGLU, November 25-26, 1999, рр. 358–361 [in Russian].

Franko, I. (1978), Divchyna-voiachka [The girl-soldier], Zibrannia tvoriv u 50-ty t. [Collected Works in fifty volumes], (Vol. 14), Naukova dumka, Kyiv [in Ukrainіan].

Shevchenko, Т. (1985) Kapitansha [The woman of captain], Tvory v p’iaty tomakh [Works in five volumes], (Vol. 3), Dnipro, Kyiv [in Ukrainіan].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Антонович В. Б. Исторические песни малорусского народа с объяснениями Вл. Антоновича и М. Драгоманова / В. Б. Антонович, М. П. Драгоманов — К.: Типография М. П. Фрица, 1874. — Том первый. — 4, XXIV, 336 с.

 

Гайдай М. М. Чехословацько-українські фольклористичні взаємини (кінець ХІХ — початок ХХ ст.) / М. М. Гайдай // Слов’янське літературознавство і фольклористика: Республіканський міжвідомчий збірник. — 1971. — Випуск 7. — С. 74–90.

 

Гребінка Є. П. Маскарадный случай // Твори: у трьох томах / Є. П. Гребінка. — Київ: Наукова думка, 1981. — Т. 2. — С. 259–275.

 

Гребінка Є. П. Чайковский: [роман] // Твори: у трьох томах / Є. П. Гребінка. — Київ: Наукова думка, 1981. — Т. 2. — С. 275–406.

 

История западноевропейского театра: [в 8 томах] / [под ред. Г. Н. Бояджиева]. — М.: Наука, 1955–1988. — Т. 1. — 1955. — 751 с.: ил.

 

Квітка-Основ’яненко Г. Ф. Основание Харькова. Старинное предание // Зібрання творів: в семи томах / Г. Ф. Квітка-Основ’яненко. — Київ: Наукова думка, 1981. — Т. 6. — С. 367–405.

 

Квітка-Основ’яненко Г. Ф. Бой-жінка. Малороссийская опера в трех действиях // Зібрання творів в семи томах / Г. Ф. Квітка-Основ’яненко. — Київ: Наукова думка, 1979. — Т. 2. — С. 260–301.

 

Кржижановский Ю. Девушка-юноша (к истории мотива «перемена пола») / Ю. Кржижановский // Русский фольклор. — 1963. — Вып. 8. — С. 56–66.

 

Кузеля З. Славянські баляди на тему: хлопець перебирається в жіночу одіж або каже себе занести в мішку до кімнати дівчини, щоб її звести / Зенон Кузеля // Науковий збірник, присвячений професорови Михайлови Грушевському учениками й прихильниками з нагоди Його десятилітньої наукової праці в Галичинї (1894–1904) / [пеpедм. В. Гнатюка, Д. Коpенця, І. Кpевецького, С. Томашівського, І. Фpанка]. — Львів: Вид. Комітету; З дpук. Hаук. Т-ва ім. Шевченка, 1906. — С. 538–575.

 

Landfester U. Sie und kein anderer war Romeo / U. Landfester // Codierungen von Liebe in der Kunstperiode / [hrsg. von Walter Hinderer unter Mitwirkung von Alexander von Bormann]. — Wurzburg: Konigshausen und Neumann, 1997. — S. 85–113.

 

Миллер О. Ф. Илья Муромец и богатырство Киевское / О. Ф. Миллер. — СПб.: Типография Н. Н. Михайлова, 1869. — 830 c.

 

Немировская И. Д. Поэтика русской комической оперы ХVІІІ века / И. Д. Немировская // Ученые записки Казанского государственного университета. Гуманитарные науки. — 2008. — Т. 150, книга 6. — С. 38–47.

 

Осиновская О. С. Семиолингвистические аспекты карнавализации в пьесах У. Шекспира и водевиле А. К. Гладкова: автореф. дис. .... канд. филол. наук: спец. 10.02.20 «Сравнительно-историческое, типологическое и сопостовительное языкознание» / О. С. Осиновская. — Тюмень, 2010. — 25 с.

 

Прутова Н. В. Травестия в русской житийной литературе и эпосе: автореф. дис. ... канд. филол. наук: спец. 10.01.01 «Русская литература» / Н. В. Прутова. — Екатеринбург, 2002. — 16 с.

 

Рюмина М. Эстетика смеха. Смех как виртуальная реальность / Марина Рюмина. — М.: Едиториал УРСС, 2003. — 320 с.

 

Сазонович И. П. Песни о девушке-воине и былины о Ставре Годиновиче/ Сазонович И. П. — М.: Книга по требованию, 2011. — 183 с.

 

Стасов В. Происхождение русских былин / Владимир Стасов. — СПб.: Искусство, 1894. — 949 с.

 

Улюра Г. Гендерно маркированное переодевание как комическое (на материале русской классической литературы) / Г. Улюра // Δόξα / ДОКСА: збiрник наукових праць з фiлософiї та фiлологiї. — 2004. — Вип. 5. — С. 335–342.

 

Улюра Г. Маскулинный маскарад в русской культуре XVIII века / Г. Улюра // Мужское в традиционном и современном обществе: материалы научной конференции (16–18 апреля 2003 года) / Институт этнологии и антропологии РАН. — М.: Институт этнологии и антропологии РАН, 2003. — С. 74–75.

 

Флоря А. В. О некоторых гендерных аспектах художественного произведения / А. В. Флоря // Гендер: язык, культура, коммуникация: доклады первой международной конференции (25–26 ноября 1999 г.) / Московский государственный лингвистический университет. — М.: Из-во МГЛУ, 2001. — С. 358–361.

 

Франко І. Дівчина-воячка // Зібрання творів: у 50 т. / Іван Франко. — К.: Наукова думка. — 1978. — Т. 14. — С. 68–70.

 

Шевченко Т. Капитанша // Твори: в п’яти томах / Тарас Шевченко. — Київ: Дніпро, 1985. — Т. 3. — С. 303–360.





2312-6809 (Print), 2522-400X (Online)