DOI: https://doi.org/10.18524/2312-6809.2017.25.128022

«Життя піднесене до „н“-нного ступеню»: харківський театральний сезон Ю. Олеші

Валентина Борбунюк

Анотація


У статті досліджується харківський період творчості Ю. Олеші, який відноситься до 1921 і 1922 років. У цей час письменник дебютує як драматург і театральний критик, а його п’єса «Гра у плаху» не тільки друкується у літературно-художньому журналі «Грядущий мир», видання якого було започатковано у Харкові, але й рекомендується до обов’язкової постановки харківськими театрами у день чергової річниці революції 12 березня 1922 року. Крім того, популярність молодого одесита така, що він сам неодноразово стає «головним героєм» газетних і журнальних публікацій. Проведене дослідження свідчить, що для Ю. Олеші, як і для багатьох інших молодих діячів театрального мистецтва «нового» часу, харківський театральний сезон1921/1922 років став важливим етапом  творчої біографії.


Ключові слова


«Гра у плаху»; маска; репертуар; рецензія; театр

Повний текст:

PDF

Посилання


Aleksandrov, R. (1987) Istorija «Igry v plahu»[The History of the «Games in the Block»], Knizhnoe obozrenie, 1, p. 5[in Russian].

Borbunyuk, V. O. (2017) «Rozdorizhzhya», «tuman» i «zat'marennya»: shlyakhyukrayins'kohomystetstva u 1921 rotsi (zamaterialamyzhurnalu «Shlyakhymystetstva») [«Crossroads», «Fog»and «Obscuration»: thewaysof Ukrainianartin 1921 (source «Thewaysofart» magazine)], Visnyk Kharkivs'koyi derzhavnoyi аkademiyi dyzaynu i mystetstv – Bulletinofthe Kharkiv StateAcademyofdesignandarts, 1, pp. 44–50 [in Ukrainian].

«Igra v plahu». Rannjajap'esaJurijaOleshi [«Games in theblock». Early play by Yuri Olesha] (2004), Publication and introductory text by Gudkova, V. V., Mnemozina: Dokumenty i faktyizistoriiotechestvennogoteatra ХХveka,Iss. 3, pp. 64–87, Moskov, Artist. Rezhissjor. Teatr [in Russian].

I. (1921) Raznogolosica [Difference], Kommunist, 248, p. 4 [in Russian].

Kataev, V. (1922) Teatral'nyezametkipojeta. Neskol'koslovpopovodu [Theatrenotespoet. A fewwordsabout], Hudozhestvennajamysl', 2, p. 12 [in Russian].

K otkrytiju «Molodogoteatra»[For the opening of «Young Theatre»] (1921), Proletarij – Har'kov, 223, p. 6 [in Russian].

L. T. (1922) Theatre.Ukraina (Izbesed) [Ukraine (Interviews)], Teatr.

OrganHudozhestvennogosektoraodesskogogubpolitprosveta, 4, pp. 10–11 [in Russian].

Mystets'kakhronika [Art Chronicle] (1922), Shlyakhymystetstva, 2, p. 69 [in Ukrainian].

Olesha, Ju. (1922) Igra v plahu[Gamesintheblock], Grjadushhijmir, 1, pp. 24–43 [in Russian].

Olesha,Ju. (1998) Literaturnyednevniki [Literary diaries], Znamja, 7, pp. 144–178 [in Russian].

Olesha,Ju. (1934) Nakrajutra [The edge am], Tridcat' dnej, 10,pp. 3–6[in Russian].

Olesha,Ju.(1922) Novyemaski [Newmasks], Hudozhestvennajamysl', 2, pp. 7–8 [in Russian].

Olesha, Ju. (1934) Rabotanadp'esoj [Workontheplay], Tridcat' dnej, 1,pp. 62–67 [in Russian].

Oficial'najachast'. OtVseukrmuztekoma [Theofficialpart.From the All-Ukrainian Music and Theater Committee] (1922), Hudozhestvennajamysl', 3,pp. 22–23[in Russian].

Sankjulot (1922)Teatral'najaazbuka[Theatricalalphabet], Teatr, literatura, muzyka, balet, grafika, zhivopis', kino, 2,p. 13[in Russian].

Sankjulot (1922)Tovarishheskieukoly [Friendlyjabs], Hudozhestvennajamysl', 2, p. 12[in Russian].

ChetvjortajagodovshhinaOktjabr'skojrevoljucii. TeatryHudsektoraGubotnarobraza [The fourth anniversary of the October Revolution.Theaters of the Art Sector of the Provincial People's Liberation Department] (1921), Proletaryy,. 229, p. 4 [in Russian].

Provincija. Har'kov [Province. Kharkov] (1922), Jekran, 18,p. 10 [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Александров Р. История «Игры в плаху» // Книжное обозрение. – 1987. – № 13. – С. 5.

 

Борбунюк В. О. «Роздоріжжя», «туман» і «затьмарення»: шляхи українського мистецтва у 1921 році (за матеріалами журналу «Шляхи мистецтва») // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 2017. – № 1. – С. 44–50.

 

«Игра в плаху». Ранняя пьеса Юрия Олеши / Публ. и вступ. текст В. В. Гудковой // Мнемозина: Документы и факты из истории отечественного театра ХХ века. – Вып. 3 / Ред.-сост. В. В. Иванов. – М. : Артист. Режиссёр. Театр, 2004. – С. 64–87.

 

И. Разноголосица // Коммунист. – 1921. – № 248. – С. 4.

 

Катаев В. Театральные заметки поэта. Несколько слов по поводу / Валентин Катаев // Художественная мысль. – 1922. – № 2. – С. 12.

 

К открытию «Молодого театра» // Пролетарий. – Харьков. – 1921. – № 223. – С. 6.

 

Л. Т. Театр. Украина (Из бесед) // Театр. Орган Художественного сектора одесского губполитпросвета. – 1922. – № 4. – С. 10–11.

 

Мистецька хроніка // Шляхи мистецтва. – 1922. – № 2. – С. 69.

 

Олеша Ю. Игра в плаху // Грядущий мир. – 1922. – № 1. – С. 24–43.

 

Олеша Ю. Литературные дневники / Юрий Олеша [публ., послесл. и комм. В. Гудковой] // Знамя. – 1998. – № 7. – С. 144–178.

 

Олеша Ю. На край утра  / Ю. Олеша // Тридцать дней. – 1934. – № 10. – С. 3–6.

 

Олеша Ю. Новые маски / Юрий Олеша // Художественная мысль. – 1922. – № 2. – С. 7–8.

 

Олеша Ю. Работа над пьесой / Ю. Олеша// Тридцать дней. – 1934. – № 1. – С. 62–67.

 

Официальная часть. От Всеукрмузтекома // Художественная мысль. – 1922. – № 3. – С. 22–23.

 

Санкюлот. Театральная азбука // Театр, литература, музыка, балет, графика, живопись, кино. – 1922. – № 2. – С. 13.

 

Санкюлот. Товарищеские уколы // Художественная мысль. – 1922. – № 2. – С. 12.

 

ЧетвёртаягодовщинаОктябрьской революции. Театры Худсектора Губотнаробраза // Пролетарий. –1921. –№ 229. – С. 4.

 

Провинция. Харьков // Экран.–1922.– № 18. – С. 10.





2312-6809 (Print), 2522-400X (Online)