ІПОСТАСІ ХУДОЖНЬОГО ПРОСТОРУ : НОСТАЛЬГІЯ ТА УЯВА (НА ПРИКЛАДІ ПОВІСТІ «КАБАЛА» О. ПОТЬОМКІНА)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2018.27.146419Ключові слова:
іпостась, художній простір, внутрішній світ, ностальгія, уяваАнотація
Художній простір, представлений у повісті «Кабала» О. Потьомкіна, можна розглядати в різних іпостасях. У статті проаналізовано реальне, ефірне та хворе як простори уяви головного героя, який захопився опіумом, розглянуто іпостасі ху- дожнього простору в повісті. Концепти ностальгії та уяви сприяють розкриттю імпліцованих сенсів художнього світу повісті. Уява Парфірчикова тісно пов’язана з ностальгією, яка проявляється як втеча від реального світу у світ мрії. Про- стежено як кожне перетворення внутрішнього світу героя та переміщення його з одного простору в інший настає після прийому дози наркотичного препарату. Представлено дослідницьку гіпотезу, що повість «Кабала» – це цікавий жанровий експеримент, що тяжіє до психологічної прози, трохи до пригодниць- кої та в деякій мірі до фантастики, маркованої як повість «для самого себе». Розглянуто яким чином головний герой повісті Петро Петрович Парфірчиков представлений в декількох просторових вимірах. Проаналізовано текстуальну фактуру повісті «Кабала», яка відтворює потік свідомості молодої людини, що перебуває у трансі внаслідок опіумного сп’яніння, а також його ідейні суперечки з подібними до нього персонажами. Ностальгія та уява є цементуючими еле- ментами в просторовій структурі розглянутого твору. Ностальгічний настрій народжує потужні імпульси, здатні привести в рух уяву, яка, у свою чергу, ма- лює різні іпостасі простору. Письменник виступає в декількох ролях: філософ, психолог, етнолог, соціолог. Проблеми, що постали в повісті «Кабала» О. По- тьомкіна підтверджують думку про те, що людські пристрасті, бажання, прагнення знаходяться поза часом та поза простором. Ностальгія та уява – дві потужні сили, здатні розбурхувати розум й почуття людини, впливати на стан свідомості та змінювати його.
Посилання
Bojm, S. (2002), Obshhie mesta: Mifologija povsednevnoj zhizni [Platitudes: Mythology of everyday life], NLO, Moscow, Russia.
Esin, A. B. (2011), Psihologizm russkoj klassicheskoj literatury [Psychologism of the Russian classical literature], Flinta, Moscow, Russia.
Lihachev, D . S. (1970), Chelovek v literature Drevnej Rusi [The person in literature of Ancient Russia], Nauka, Moscow, Russia.
Potemkin, A. P. Kabala [Servitude], available at: http://loveread.ec/read_book. php?id=38231&p=2
Pyhtina, Ju. Struktura hudozhestvennogo prostranstva v povesti A. P. Potemkina «Ja» [Structure of art space in the story by A. P. Potemkin «I»], available at: http://gisap.eu/ru/node/22402
Savel’eva, V. V. (1999), ««The external person» and «the internal person» in the art world», Hudozhestvennaja antropologija, AGU im. Abaja, Almaty, Kazakhstan, pp. 118–184.
Sartr, Zh.-P. (2001), Voobrazhaemoe. Fenomenologicheskaja psihologija [Imagined. Phenomenological psychology], Nauka, St. Petersburg, Russia.
Etkind, E. G. (1998), «Vnutrennij chelovek» i vneshnjaja rech’: Ocherki psihopojetiki literatury XVIII–XIX vv. [«Internal person» and external speech: Sketches of psychopoetics of literature of the 18–19th centuries], Jazyki russkoj kul’tury, Moscow, Russia.
Słownik poprawnej polszczyzny PWN (2004), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poland.
Natali, M. P. (2014), «History and the Politics of Nostalgia», Jowa Journal of Cultural Studies, no 5. available at: http://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article= 1113&context=ijcs
Pickering, M., Keightley E. (2006), «The Modalitios of Nostalgia», Current Sociology, vol. 54, no 6, pp. 919–941.
Stewart S. (1993), On Longing: Narratives of the Miniature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection, Duke University Press Durham; London, England.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).