«Я пам’ятник собі…»: інтертекстуальне поле фільму Б. Караджева «постачальник слів»

Автор(и)

  • Тетяна Шеховцова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2312-6809.2017.25.128018

Ключові слова:

А. Гаврилов, Б. Караджев, інтертекстуальність, метатекстуальність, фільм-портрет, мотив

Анотація

У статті запропоновано комплексний аналіз різних видів інтертексту, що формують смислове поле документального фільму Б. Караджева «Постачальник слів», присвяченого письменнику А. Гаврилову. Актуальність дослідження визначається відсутністю кінознавчих і літературознавчих інтерпретацій «Постачальника слів» і активним інтересом сучасного літературознавства до питань взаємодії текстів, що відносяться до різних видів мистецтва. Показано, що режисерська концепція фільму формується як результат співвідношення літературного, музичного, живописного і кінематографічного інтертекстів. Інтертекстуальні елементи служать засобом з'єднання і взаємопроникнення «тексту життя» і «тексту літератури», виконують авторефлексивну функцію, акцентують метафізичний вимір зображуваного і в той же час сприяють десакралізації центрального образу. 

 

Біографія автора

Тетяна Шеховцова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Tatiana Shekhovtsova

Посилання

Burovceva, N. Ju. (2012), “Prose of Anatoliy Gavrilov”, Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik, no. 1, vol. I, pp. 241–245, [in Russian].

Vezhljan, E. (2010), “Marginal mainland (Case of Anatoliy Gavrilov)”, The banner, no 8, available at: http://znamlit.ru/publication.php?id=4354 (access May 15, 2017) [in Russian].

Vasilevskij, A. (1998), “The postman, or pessimism”, Novyi mir – The new world, no. 8, pp. 229–231, available at: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/1998/8/ rec01.html (access May 15, 2017) [in Russian].

Viktorija Belopolskaja – Boris Karadgev: Dok. author bifurcate. New tendencies in documentary cinema (2016), Art of the cinema, no. 1, available at: http://kinoart.ru/archive/2016/01/ (access May 15, 2017) [in Russian].

Gavrilov, A. (2010), Berlinskaja flejta: Rasskazy; Povesti [The Berlin flute: The Stories]. Moscow, KoLibri, [in Russian].

Gavrilov, A., (2004), Ves Gavrilov [All Gavrilov]. Moscow, Emergency Exit, [in Russian].

Gavrilov, A., (2011), Vopl vperedsmotrjashhego: povest; rasskazy [A lookout’s cry: The stories]. Moscow, KoLibri, [in Russian].

Gavrilov, A., (2010), “I have heard a voice. The five stories”, Novyi mir – The new world, no. 5, available at: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2010/5/ga4.html (access May 15, 2017) [in Russian].

Galina, M., (2005), “Ex-monumentum”, Arion, available at: http://www.arion.ru/bcontent.php?bookyear=2005&name=88&idx= 1467 (access July 10, 2017) [in Russian].

Gulin, I., (2011), “Word after fat”, vailable at: http://os.colta.ru/literature/projects/20135/details/20446/?expand=yes (access May 15, 2017) [in Russian].

De Filippo, Alessandro, (2013), “We go on Uruguay”, available at: https://www.proza.ru/2013/10/01/1430 (access July 10, 2017) [in Russian].

Dudukina, E., (2004), “If you wish in another way – to think write good stories”, DeiLi, no. 5, available at: http://cinema.on33.ru/daily.shtml?action=a&n=5&a=13 (access May 15, 2017) [in Russian].

Kuchina, T. G., and Bokarev, A. S., (2014), “Functions of another's word in metapoetics of S. Gandlevskij”, Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik, no. 2, vol. 1, pp. 208–212, (access May 15, 2017) [in Russian].

“Generation of yard keepers”, Vremia Z – The time Z, available at: www.ytime.com.ua/ru/55/1310/12/ (access July 1, 2017) [in Russian].

“Why?” Krai rodnoi – Native land. Texts of songs, available at: http://ale07.ru/music/notes/song/bayan/ppvsb/text_ppvsb1.htm (access May 15, 2017) [in Russian].

Pronin, A. A., (2016), “Narrative strategy of the author in portrait dokumentary”, Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Series: Gumanitarnye nauki, iss. 14 (235), vol. 30, available at: http://cyberleninka.ru/article/n/narrativnye-strategii-avtora-v-portretnoy-dokumentalistike (access May 15, 2017) [in Russian].

Pronin, A. A., (2016), “«Another's text» in narrative structure of documentary biographic film: from the citation to centone”, World of linguistics and mass communications: electronic magazine, no. 1, available at: http://www.tverlingua.ru/archive/043/ 02_043.pdf (access May 15, 2017) [in Russian].

Razumova, N. E., (2015), “Chekhovian ravines”, Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, iss. 10 (163), pp. 119–127, [in Russian].

Sergij, ieromonah. “Blasphemy or search of God?” Te Deum laudamus! available at: http://arnaut-katalan.narod.ru/rybko5.html (access May 15, 2017) [in Russian].

Teksty pesen [Texts of songs], Zvuki Mu. Petr Mamonov, available at: http://www.pesni.net/text/Zvuki-MU-Petr-Mamonov (access May 15, 2017) [in Russian].

Trokaj, M., (2015), Boris Karadgev : “Intonation – this is a dokument of the time”, Zvezda – The star, available at: http://zvzda.ru/interviews/59c29e72b50d (access June 25, 2017) [in Russian].

Ugolnikov, Ju., (2012), “A voice of cryer in loneliness”, Novyj mir – The new world, no. 1, available at: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2012/1/u16.html (access May 15, 2017) [in Russian].

Chudakov, A. P., (1971), Pojetika Chehova [Poetics of Chekhov], Moscow, Nauka, [in Russian].

Shishkina, M. V., (2015), “Figures of intertext from the point of view of the theory of prototypes (on the material of prototype "Monument" in Russian poetry of the end XX – the beginnings of XXI century)”, Grani poznanija: jelektronnyj nauchno-obrazovatelnyj zhurnal Volgogradskogo gosudarstvennogo socialno-pedagogicheskogo universiteta, no. 5 (39), available at: http://grani.vspu.ru/files/publics/1438438876.pdf (access May 15, 2017) [in Russian].

Jazynin, M., (2002), Anatoliy Gavrilov: “I play one string”, Prizyv – Appeal, available at: www.facebook.com/permalink. php?story_fbid=827437937385539&id= 492883604174309&substory_index=0 (access May 15, 2017) [in Russian].

Jampolskij, M. B., (1993), Pamjat Tiresija. Intertekstualnost i kinematograf [Memory of Tiresiy. Intertextuality and cinematograph], Moscow, RIK Kultura, [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-29

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ЛІТЕРАТУРНОЇ КРИТИКИ