ДІАЛОГІЗМ ТА ПОЛІЛОГІЗМ ЯК ЗАСАДНИЧІ ПРИНЦИПИ СПРИЙНЯТТЯ «ЖАНРУ ГОЛОСІВ» У «РОМАНІ-СВІДЧЕННІ» С. АЛЕКСІЄВИЧ «ЧОРНОБИЛЬ: ХРОНІКА МАЙУТНЬОГО» ТА РОМАНІ АЙРІН ЗАБИТКО «НЕВМИТЕ НЕБО»
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2012.16.128136Ключові слова:
діалогізм, полілогізм, катастрофічний дискурс, жанров і особливості, типологічні збіги, генетична спорідненість, Айрін Забитко, С. АлексієвичАнотація
У даній статті відстежуються явища діалогізму та полілогізму у «романі-свідченні» С. Алексієвич «Чорнобиль: хроніка майбутнього» та романі Айрін Забитко «Невмите небо». Викладені спостереження над жанровими особливостями цих творів. Особливу увагу звернено на специфіку «жанру голосів» як одного з жанрових різновидів «епічно-хорової прози», сприйняттю якого сприяють принципи художнього діалогізму та полілогізму. Визначені типологічні збіги та розбіжності, генетичні спорідненості у них, які спричинилися необхідністю появи нових форм художнього зображення катастрофічного дискурсу у літературі ХХ та ХХI століть.Посилання
Алексієвич С. Чорнобиль: хроніка майбутнього / С. Алексієвич; пер.з рос. О. Забужко. — К.: Факт, 1998. — 196 с.
Астаф’єв О. Образ і знак: Українська емігрантська поезія в структурно-семіотичній перспективі: [монографія] / Олександр Астаф’єв. — К.: Наукова думка, 2000. — 268 с.
Бахтин М. Эстетика словесного творчества / Михаил Бахтин. — М.: Искусство, 1986. — 424 с.
Зубрицька М. Теорія діялогізму М. Бахтіна / Марія Зубрицька // Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. — Львів: Центр гуманітарних досліджень Львівського національного університету, 2002. — С. 404–405.
Брандес М. П. Стилистика текста. Теоретический курс: учебник: 3-е изд., перераб. и доп. — М.: Прогресс — Традиция, ИНФРА, — М., 2004. — 416 с.
Гундорова Т. Післячоронобильська бібліотека: Український літературний постмодернізм / Тамара Гундорова. — К.: Критика, 2005. — 263 с.
Жигун С. Стратегія спілкування з читачем як гра в прозовому тексті / С. Жигун // Слово і час. — 2008. — № 11. — С. 56–62.
Ігнатенко Н. Є. Жанрові пошуки художньої документалістики 1970–90-х рр.: Автореф. дис. ... канд. філол. наук: Спец. 10.01.01 «Українська література» — Дніпропетровськ, 1998. — 18 с.
Коцюбинська М. Література факту: між «великою» і «малою» зонами (Із циклу «Історія, оркестрована на людські голоси») / М. Коцюбинська // Березіль. — 2006. — № 9. — С. 157–173.
Куцевол О. М. Епіграф художнього твору — метонімічний знак зв’язку та взаємодії різних культур / Ольга Куцевол // Язык и культура: Вып. 3. — К., 1994. — С. 185–187.
Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ ст.: Україна і Польща / В. Моренець. — К. : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2002. — 327 с.
Павлишин М. Чорнобильська тема і проблема жанру/ Марко Павлишин // Вісник АМ УРСР. — 1991. — № 4. — С. 30–35.
Харлан О. Д. Моделі катастрофізму в українській і польській прозі міжвоєнного двадцятиліття: Автореф. дис. ... доктора філол. наук: Спец. 10.01.05 «Порівн. літературозн.» — К., 2008. — 20 с.
Zabytko I. The Sky Unwashed: novel / Irene Zabytko. — Chapel Hill, North California: Algonquin Books of Chapel Hill, 2000. — 263p.
Аннинский Л. Оглянуться в слезах / Лев Аннинский. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://alexievich.info/artikl/Anninsky.pdf
Гиршман М. Еврейский диалогизм и русская литературнофилософская традиция: их смысловые взаимосвязи у М. М. Бахтина / Михаил Гиршман. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/fd/2007_9/FI9_PDF/Girshman.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).