МОНТАЖ ЯК СПОСIБ КОНСТРУЮВАННЯ ТЕКСТУ У ВЕЛИКIЙ ПРОЗI ҐЕО ШКУРУПIЯ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2015.21.129276Ключові слова:
монтаж, футуризм, футуристична прозаАнотація
У статті йдеться про роль монтажу у конструюванні футуристичної великої прози. Монтаж виявляється одним з основних способів, яким послуговується український письменник-футурист Ґео Шкурупій у роботі над своїми романами та повістю. Спираючись на його літературно-критичні матеріали (статті й маніфести), досліджено, які переваги має монтаж у процесі створення тексту, та як ці ідеї відбиваються у створених ним художніх творах, чи послідовно автор дотримується тих теоретичних засад, які сам проголошує важливими для конструювання прозового тексту. У статті наводяться приклади того, як саме автор використовує цей принцип у своїй великій прозі (романи «Двері в день», «Міс Адрієна», «Жанна-батальйонерка», повість «Штаб смерти»). Показано, що монтаж письменник використовує як на рівні архітектоніки, так і на рівні розробки сюжетної дії. Зазначено, що таким чином деякі тексти (наприклад, повість «Штаб смерти») стають формально близькими до сценарію, який є типовим жанром у кіноіндустрії. Открім цього, визначено, що монтаж, більш характерний для створення кінотекстів, стає наскрізним засобом конструювання текстів у великій прозі українського футуриста. Такий підхід до роботи з літературними текстами на початку ХХ століття був достатньо незвичним, що зумовлює новаторство підходу Ґео Шкурупія до створення текстів, оскільки монтаж, запозичений із кіномистецтва, на період першої третини ХХ століття тільки починав свій шлях у літературних творах на рівні свідомого його використання у них саме задля формального конструювання літературного тексту, побудови його сюжетного фактажу (адже футуристи наголошували на тому, що виключно фіксують дійсність та мають справу з фактами, з яких вони створюють певну конструкцію тексту). Все це доводить те, що український футуризм, як нове мистецтво, не тільки абсорбував ідеї футуризму інших національних літератур, але й мав свої характерні особливості поетики, що репрезентує творчий доробок одного з найяскравіших його представників — Ґео Шкурупія.
Посилання
Zontag, S. (2006), Proty interpretacii ta inshi esse (ukr) [Against the interpetation and other essays], Calvaria, Lviv [in Ukrainian].
Khalizev, V. E. (2000), Teoriya literatury (rus) [The literary theory] : high school textbook, The Higher School, Moscow [in Russian].
Shkurupiy, G. (2013), Vybrani tvory (ukr) [Selected works], Smoloskyp, Kyiv [in Ukrainian].
Shkyrupiy, G. (2015), Zhanna-batalionerka (ukr) [Zhanna from the Batallion] : http://www.ukrcenter.com/Література/Гео-Шкурупій/56499/Жанна-батальйонерка
Ruttenburg, N. (2014), Introduction: Is the Novel Democratic? (eng), Novel, Vol. 47, pp. 1–10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).