Ментативно-наративні особливості есеїстики О. Забужко
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2018.26.129463Ключові слова:
ментатив, наратив, есеїстика, класифікація, референціяАнотація
У статті йдеться про ментативно-наративні особливості есеїстики О. Забужко на прикладі книги «З мапи книг і людей». Окреслено класифікацію есеїстики сучасних українських письменників за наративно-ментативною специфікою. Зроблено висновки про роль наративних компонентів у дискурсивній практиці есе, природа якого в цілому ментативна. Виділено специфіку власне письменницького есе, котрий стає платформою можливої «пролонгації» власне художніх творів митців, ареною їх до-інтерпретації чи ре-інтерпретації. Книга О. Забужко «З мапи книг і людей» характеризується ментативно-наративною організацією. Доведено, що у книзі наратив підпорядковується ментативу, іншими словами, історії життя. Події, факти, які переповідаються, скеровують авторську думку, спрямовують вектор рефлексії, однак виступають другорядним елементом тексту. Ментатив тут усе-таки першорядний. Його головні прикмети такі: внутрішня діалогізація, тісний зв’язок між думками, які складають основу референтної зони (а не події чи хронотопу), рефлексія і міркування як основа тексту, що визначає різноманітні комунікативні стратегії заперечення, коментування, доповнення, тлумачення, оцінювання. Крім того, ментатив О. Забужко характеризується підкресленою егоцентричністю, асоціативністю мовомисленнєвої діяльності, інтелектуалізмом, особливим непоспішливим ритмом розповіді, сугестією, складною синтаксичною організацією з цитатами, вільним переказом чужих ідей, відступами, екскурсами, доповненими «епілогами», «прологами», постскриптумами. Її есеям властива своєрідна плинність свідомості у процесі безпосереднього осмислення явищ буття. Тут усе-таки головне не події, а їх осмислення, не історії, а їх задіяність в опінії, не буття, а його інтерпретація, не дійсність, а її креативне конструювання. Виходячи з цього, письменницька есеїстика, репрезентована, наприклад, книгою «З мапи книг і людей» О. Забужко, заґрунтовується на художньому унаочненні процесів міркування, медитації, відображенні переживань тієї чи іншої ментальної події. Вона відкриває нові можливості мистецтва слова в сучасному літературному процесі, адже в такий спосіб митець може стати ближчим і доступнішим своєму читачеві.
Посилання
Arziamova O. V. (2011) «Yazykovye osobennosty mentatyvnoho povestvovanyia s tochky zrenyia lynhvystyky narratyva (na materyale romana A. V. Ylychevskoho «Ai-Petry»)», Vestnyk Rossyiskoho unyversyteta druzhy narodov, issue 1, pp. 21–28. [in Russian].
Zabuzhko O. (2012) «Z mapy knyh i liudei : zbirka eseistyky», Meridian Czernowitz, TOV «Drukarnia «Ruta»», 376 з. [in Ukrainian].
Zatsepyn K. (2010) «Esse: ot fylosofiyi k literature», issue 104, available at: http://magazines. russ.ru/nlo/2010/104/za17.html [in Russian].
Zenkyn S. N. (2003) «Krytyka narratyvnoho razuma (Zametky o teoryy, 4)», Novoe lyteraturnoe obozrenye, issue 59, available at: http://magazines.russ.ru/ nlo/2003/59/zen-pr.html [In Russian].
Korchynskyi A. V. (2015) «Formanty mysly: Lyteratura u fylosofskyi dyskurs», Yazyky slavianskoi kultury, p. 288 s. [in Russian].
Lialiaev S. V. (2010) «Rol mentatyvnykh komponentov v romane B. L. Pasternaka «Doktor Zhyvaho», Novyi fylolohycheskyi vestnyk, issue 1, pp. 111–119. [in Russian].
Maksymova N. V. (2012) «Ponymanye v dyalohe: tekstovye modely mentatyva : monohrafyia», 199 p., available at: https://www.metod-kopilka. ru/tekstovaya_ kultura_ modeli_rassuzhdeniya_v_russkom_tekste._monografiya-26564.htm [in Russian].
Nosova B. (2015) «Metafora yak okreslennia kulturnoho prostoru intelektuala v eseiakh O. Zabuzhko «Z mapy knyh i liudei», Styl i tekst, issue 15, pp. 136–146. [In Ukrainian].
Tiupa V. (2006) «Kommunykatyvnye stratehy teoretycheskoho dyskursa», Krytyka y semyotyka, issue 10, pp. 36–45. [in Russian].
Shmyd V. (2003) «Narratolohyia», Yazyky slavianskoi kultury, 312 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).