ЖАНРОВІ ТРАНСФОРМАЦІЇ В ЛІТЕРАТУРІ ПЕРІОДІВ «РУБЕЖУ» І «ПЕРЕХІДНОСТІ» (НІМЕЦЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХХ — ПОЧАТКУ ХХІ СТ.)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2019.28.165832Ключові слова:
перехідний період, жанрова трансформація, роман Повороту, поп-роман, роман поколіньАнотація
У статті пропонується розглянути сучасну німецьку літературу на межі ХХ–ХХI ст. як епоху перехідного типу. Мета: виявити і прокоментувати процес жанрової переорієнтації в німецькій літературі останніх десятиліть. Об’єктом дослідження є нові жанрові форми — роман Повороту, роман поколінь, поп-роман. У дослідженні стверджується, що процес жанрової трансформації 1990– 2000-х рр. можна коментувати: а) як показник «рубіжної свідомості»; б) як підведення підсумків минулого і «пошук нових форм». Головними ознаками нових жанрів є «розпливчастість» жанрових дефініцій; зв’язок з німецькою історією, активне переосмислення або ігнорування минулого; кон’юнктурність, «брендовість» жанрів; активна взаємодія з іншими жанрами і видами мистецтва.Посилання
Krivcun, O. A. (2019), Jestetika [Aesthetics], Izdatel’stvo Jurajt, Moscow [in Russian].
Lejderman, N. L. (2010), Teorija zhanra. Issledovanija i razbory [Theory of the genre. Research and Analysis], UrGPU, Ekaterinburg [in Russian].
Merezhinskaja, A. Ju. (2007), Russkaja postmodernistskaja literatura. [Russian postmodern literature], «Kievskij universitet», Kiev [in Russian].
Pesterev, V. A. (2011), Romannaja proza Zapada rubezha ХХ i ХХI vekov. [Novel prose of the West of the turn of the 20th and 21st centuries], Vestnik Permskogo universiteta. Rossijskaja i zarubezhnaja filologija, issue 3(15), pp. 155–166 [in Russian].
Silant’eva, V. I. (2014), Transition theory: the traditional literary and synergistic approaches, Vіsnik Dnіpropetrovs’kogo unіversitetu іmenі Al’freda Nobelja. Serіja: Fіlologіchnі nauki, no. 2(8), pp. 31–41 [in Russian].
Hrenov, N. A. (2015), Iskusstvo v istoricheskoj dinamike kul’tury [Art in the historical dynamics of culture], Soglasie, Moscow [in Russian].
Assmann, A. (2006), Generationsidentitäten und Vorurteilsstrukturen in der neuen deutschen Erinnerungsliteratur, Picus, Wien [in German].
Baßler, M. (2005), Der deutsche Pop-Roman. Die neuen Archivisten, Verlag C. H. Beck, München [in German].
Donahue, W. C. (2013), The Impossibility of the Wenderoman: History, Retrospective, and Conciliation, Konturen IV, pp. 167–206 [in English].
Eigler, F. (2005), Gedächtnis und Geschichte in Generationenromanen seit der Wende, Erich Schmidt Verlag, Berlin [in German].
Ernst, Th. (2013), Literatur und Subversion. Politisches Schreiben in der Gegenwart, Transcript, Bielefeld [in German].
Gabler, W. (2012), Der Wenderoman. Zur endlosen Geschichte eines literarischen Genres, Kulturation, available at: http://www.kulturation.de/_bilder/ pdfs/2012–04–05_Wenderoman.pdf (access March 30, 2019) [in German].
Gabler, W. (2000), Der Wenderoman als neues literarisches Genre, Zeiten-Wende — Wendeliteratur [Hrsg. W. Gabler, N. Werz], Weimar & Rostock, pp. 70–92 [in German].
Grub, F. (2003), Th. «Wende«und «Einheit«im Spiegel der deutschsprachigen Literatur. Ein Handbuch. In zwei Bänden. Band 1 : Untersuchungen. Walter de Gruyter, Berlin, New York [in German].
Hector, A. (2009), Der Wenderoman: Definition eines Genres. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy, Michigan, University of Massachusetts Amherst [in German].
Jarausch, K. H. (2009), Der Umbruch 1989/1990, Erinnerungsorte der DDR. [Hrsg. v. M. Sabrow]. München : C. H. Beck Verlag, pp. 526–535 [in German].
Klappert, A. (2010), Gegenwartsliteratur unter anderem: Epochenkonstruktion als Reihe, Wie über Gegenwart sprechen? Überlegungen zu den Methoden einer Gegenwartsliteraturwissenschaft [Hrsg. P. Brodowsky, T. Klupp]. Frankfurt am Main : Peter Lang, pp. 47–72 [in German].
Miyazaki, A.(2013), Brüche in der Geschichtserzählung. Erinnerung an die DDR in der Post-DDR-Literatur. Würzburg: Königshausen & Neumann [in German].
Rutschky, K. (2003), Wertherzeit. Der Poproman. Merkmale eines unerkannten Genre, Merkur 57. 2003. Heft 646. pp. 106–117 [in German].
Wehdeking, V. (1995), Die deutsche Einheit und die Schriftsteller. Literarische Verarbeitung der Wende seit 1989, Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart ; Berlin ; Köln [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).