МІКРОКОСМ ЖІНКИ В НОВЕЛІСТИЦІ Л. ТАРАН: ФІЛОСОФСЬКОПСИХОЛОГІЧНИЙ ВИМІР (НА МАТЕРІАЛІ ЗБІРКИ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2312-6809.2019.29.180597Ключові слова:
новела, образ-символ, художня деталь, архетип, психологічний портретАнотація
«АРТЕМІДА З ЛАННЮ У статті проаналізовано новели Л. Таран «Сповідь Софії Оксамитної», «Дзеркальне блудище» й «Уляна та двоє», що входять до збірки «Артеміда з ланню» іраніше не були в центрі наукових зацікавлень літературознавців. Досліджуються особливості художньої реалізації мікрокосму жінки в контексті філософсько-психологічних проблем. Виділено основні прийоми (сну, дзеркала), образи-символи (ящірки, сіамських близнюків, дзеркального лабіринту), художні деталі (відсутність обличчя, відірваність душі від тіла, чужинка та ін.) і семантичні опозиції«Я — Інший», «свій — чужий», що стають ключовими в моделюванні психологічного простору героїнь.
Посилання
Ageyeva, V. (2003), Zhinochy’j prostir : Feministy’chny’j dy’skurs ukrayins’kogomodernizmu : Monografiya [Women’s Space: Feminist Discourse of UkrainianModernism: Monograph Study], Fakt, Kyiv [in Ukrainian].
Bahtin, M. M. (2000), Avtor i geroj : K filosofskim osnovam gumanitarnyh nauk[Author and Hero: Towards the Philosophical Foundations of the Soft Studies] /Sost. S. G. Bocharov, Azbuka, Sankt-Peterburg [in Russian].
Vulis, A. Z. (1991), Literaturnye zerkala [Literary mirrors], Sovetskij pisatel’,Moscow [in Russian].
Gundorova, T. (2005), Pislyachornoby’l’s’ka biblioteka. Ukrayins’ky’j literaturny’jpostmodern [Post-Chernobyl Library. Ukrainian Literary Postmodernism],Kry’ty’ka, Kyiv [in Ukrainian].
Dashko, N. S. (2016), Osobly’vosti xudozhn’oyi realizaciyi moty’vu mandriv unovelax Lyudmy’ly’ Taran [Features of Artistic Realisation of the Travel Motifin Ludmila Taran’s Novels], Mil’jon istorij: poety’ka pry’god u literaturi ta media: zb. nauk. materialiv konferenciyi [A Million Stories: Poetics of Adventuresin Literature and Media : Collection of the Conference Scientific Materials](Berdyansk. 22–23 September 2016), Berdyansk State Pedagogical University,Berdyansk, pp. 42–44 [in Ukrainian].
Enciklopediya simvolov (2016), Simvolika carstva zhivotnyh [Encyclopedia of Symbols. The Symbolism of the Animal Kingdom], available at: https://imbf.org/interesnye-stati/ehnciklopedija-simvolov-simvolika-carstva-zhivotnykh.html#t163 (access Augest 24, 2019) [in Russian].
Zborovs’ka, N. (1998), Peremoha ploti [The victory of the flesh], Krytyka [Critique],no. 10, pp. 28–29 [in Ukrainian].
Zborovs’ka, N. (1999), Feministy’chi rozdumy’. Na karnavali mertvy’x pocilunkiv[Feminist Reflections. At the Carnival of Dead Kisses], Litopy’s, Lviv [inUkrainian].
Zotova, V. G. (2016), Mala proza Lyudmy’ly’ Taran: problemno-tematy’chny’ji sty’l’ovy’j aspekty’ [Ludmila Taran’s Small Prose: Problematic-thematic andStylistic Aspects], Charnobylem ne zarastse : tradytsyі matehryyal’naj і dukhoўnaj kul’tury Uskhodnyaga Palessya : zbornіk naukovikh artykulaў, no. 2, availableat: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/620/1/ %D0 %B7 %D0 %BE %D1 %82 %D0 %BE %D0 %B2 %D0 %B0.pdf (access Augest 23, 2019) [inUkrainian].
Lytvynenko, T. M. (2004), Labirynt — symvol estetyky postmodernizmu [Labyrinth— the Symbol of the Postmodernism Aesthetics], Vsesvitnya literatura[World Literature], no. 3. pp. 32–35 [in Ukrainian].
Lotman, Yu. (1988), Zerkalo. Semiotika zerkal’nosti : Trudy po znakovym sistemam: Uch. zap. Tartus. un-ta [Mirror. Semiotics of Mirroring: Writings on SignSystems : Scientific Notes of Tartu University], vol. 831, Tartu [in Russian].
Mel’nyk, V. (2017), Lyudmyla Taran: «Nayuvazhnishi moyi chytachi — choloviky». Interv»yu [Lyudmila Taran: ’My most thoughtful readers are men’.The Interview], available at: https://litgazeta.com.ua/interviews/lyudmylataran-najuvazhnishi-moyi-chytachi-choloviky/ (access Augest 24, 2019) [inUkrainian].
Pavlychko, S. (2002), Feminizm [Feminism], Osnovy, Kyiv [in Ukrainian].
Taran, L. (2010), «Artemida z lannyu» ta inshi novely [Arthemida with a FallowDeer’ and Other Novels], Sribne slovo, Lviv [in Ukrainian].
Filonenko, S. O. (2006), Kontseptsiyaosobystostizhinkyvukrayins’kiyzhinochiyprozi 90-kh rokiv KhKh stolittya : Monohrafiya [The Concept of Woman’s Personality in Ukrainian Women’s Prose of the 90s of the XX century: Monograph], TOV Vydavnytstvo «Aspekt-Polihraf», Kyiv, Nizhyn [inUkrainian].
Frejd, Z. (2000), Tolkovanie snovidenij [Interpretation of dreams],OOO «Popuri», Minsk [in Russian].
Yung, K.-G. (1991), Arhetip i simvol [Archetype and Symbol], Renessans, Moscow,available at: https://avidreaders.ru/download/arhetip-i-simvol.html?f=pdf(access Augest 25, 2019) [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Проблеми сучасного літературознавства
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).